Kanelbullar: december 2008

4 längder eller 40 småbullar

150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g (1 pkt) jäst för söta degar
1 dl socker
½ tsk salt
2 tsk stött kardemumma
850 g (ca 1,4 liter) Kungsörnen Kärnvetemjöl

Fyllning:
200 g rumsvarmt smör eller margarin
socker (ca1 dl)
kanel (ca 2 msk)
Till pensling: 2 ägg (blir lite över men med ett ägg blir det för lite)
pärlsocker


Smält matfettet i en kastrull, tillsätt kardemumman. Tillsätt mjölken och värm den till 37°C (fingervarmt). Smula ner jästen i en degskål på 3–4 liter. Häll över degvätskan och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt socker och salt. Tillsätt mjölet, men spar ½ dl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt, ca 5 minuter med maskin eller ca 10 minuter för hand, tills den känns smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 40 minuter.

Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela den i 3 delar. (Jag gjorde fyra delar idag men det blir alldeles för lite deg per bit tycker jag. Jag vill ha stora bullar.) Kavla ut varje del till en rektangulär form. Efter att ha sett Leila bakar och receptet från Kungsörnen så ska man röra ihop ingredienserna till fyllningen (socker/kanel/smör) och sedan bre på det. För annars torkar det ut bullarna tydligen. Jag testade det idag men neee jag tycker det smakar godare på andra sättet. Så ta och bred ett lager med smör först. Strö över rikligt med kanel och socker. Rulla ihop till en rulle. Skär rullen i 2–3 cm breda skivor och lägg dem med snittytan uppåt i pappersformar eller på bakplåtspappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 40 minuter. Sätt ugnen på 250ºC.
Pensla och grädda bullarna mitt i ugnen, 5-8 minuter.


Kommentarer
Kommenterat av Kryddburken

Ser gott ut! Fiffigt att ställa dom i muffinsplåten! Ha en toppenfin dag!

2008-12-11 @ 14:17:01
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen