Mjuk pepparkaka

Jag är sugen på att baka mera. Vad passar inte bättre nu när det är pepparkakornas tid av året än mjuk pepparkaka då.

150 g smör eller margarin
3 ägg
3 ½ dl socker
2 ¼ dl gräddfil
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 påse Santa Marias pepparkakskryddor
(2 msk lingonsylt)

Smält matfettet och låt svalna. Rör ägg och socker poröst. Tillsätt gräddfil och matfett. Rör ner mjölet, bakpulvret och kryddorna. Häll smeten i en smord och bröad form 2 l. Grädda på galler på första falsen nerifrån i 175-200° i 50-60 min eller tills kakan känns torr. (jag har gasugn och hade den inställd på 200° för mig blev kakan klar efter ca 45 min)

Kommentarer
Kommenterat av Härligheter enligt Erika

Mjuk pepparkaka är verkligen en höjdare!!!

Erika

2008-12-17 @ 15:33:19
URL: http://www.metrobloggen.se/smaskigt
Kommenterat av Anna

Visst är det! Jag tycker det slår vanliga pepparkakor alla gånger. (förutom dem från göteborgs pepparkaksbageri)

2008-12-17 @ 19:54:58
URL: http://merinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen