Västerbottenpaj med löjrom och grillad sparris

Jag åt Västerbottenpaj för första gången på Ms systers bröllop. Den var såååå god! Har aldrig ätit det efter det. Men jag har varit väldigt sugen på att göra det själv för det var ju sååå gott. Hittade ett recept som jag kanske ska testa nu på semestern. (För den har börjat nu. Woohooo!)

4 portioner

4 pajskal, 300 g
100 g västerbottensost (ca 4 dl riven)
4 ägg
1 dl grädde
3 dl mjölk
1 tsk paprikapulver
1/2 tsk salt
1 krm peppar
1 rödlök
200 g färsk grön sparris
100 g löjrom eller stenbitsrom


1. Sätt ugnen på 200°.
2. Riv osten fint. Vispa samman ägg, grädde, mjölk och kryddor. Fördela ost och äggstanning i pajskalen. Grädda pajerna mitt i ugnen 25 - 30 minuter.
3. Skala och hacka löken. Grilla eller koka sparrisen.
4. Servera pajen med sparris, löjrom och lök.


Foto: ICA.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen