Muffins med "smulor"

Jag har försökt lista ut/hitta ett recept på hur man får riktigt stora muffins, men utan lycka. Hur gör alla caféer för att få sina gigantiska och saftiga muffins? Jag ska börja testa lite olika recept så får jag se om jag kan ändra om lite i dem tills jag hittar rätt. Detta är först ut:

Blir cirka 12 stycken

Smet
4 1/4 dl vetemjöl
2 dl Dansukker Råsocker Flor
2 tsk bakpulver
1 ägg
1 3/4 dl mjölk
1/2 dl olja
1 tsk stött kardemumma
1 näve frysta hallon

Smuldeg
40 g smör eller margarin
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl Dansukker Råsocker Strö

Jag ska smaksätta mina muffins med kardemumma och hallon.


Hacka samman ingredienserna till smuldegen. Rör samman samtliga ingredienser till smeten. Tillsätt valfri smaksättning. Häll upp i muffinsformar. Strö på lite smulor. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter i 200°.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen