Galet god limechokladmousse

Skapad av en chokladberoende. Vill du ha den smalare kan du byta hälften av grädden mot grekisk yoghurt. Plussa i så fall på med lite extra florsocker för att möta syran. Obs! Använd inte choklad med högre kakaohalt än 70 % i chokladmousse. Det blir för bittert och det är stor risk att moussen blir grynig.


8 personer • Tid: 10–15 minuter

• 200 g mörk choklad (70 % kakaohalt)
• 2 äggulor
• 2 msk mörkt muscovadosocker
• 1 msk kokhet espresso
• 2 msk mörk rom
• 1 lime, rivet skal
• 3 dl vispgrädde

Garnera med: hyvlad choklad

Smält hackad choklad i en skål över vattenbad
eller i mikrovågsugn.Vispa äggulor och socker
krämigt. Blanda kokhet espresso, rom och rivet
skal av en tvättad lime med äggkrämen. Vispa
grädden till en mycket lätt och rinnig konsistens.
Blanda den smälta chokladen i äggsmeten.
Vänd ned den lättvispade grädden, lite i taget.
Fyll moussen i små glas och garnera med lite
hyvlad choklad. Låt stå i kyl tills servering.


Receptet är från Elle Mat & vin. De har massor
med goda recept. Det är en av mina favorit mattidningar. Den har snygga och inspirerande bilder och mumsiga recept.

Kommentarer
Kommenterat av Thea.K

Måste bara säga att jag verkligen gillar din blogg, jag älskar ju mat precis som alla andra, haha!

Tyckte detta receptet verkade HIMLA gott! Får jag låna över det till min blogg om jag länkar till din sida? :)



Kram

2010-11-01 @ 11:46:04
URL: http://theakarlssson.blogg.se/
Kommenterat av Anna

Kul att du gillar den. Vi e ju några stycken som är riktigt stora matälskare. :)



Ja då, låna på bara! :)

2010-11-03 @ 20:20:45
URL: http://merinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen