Lasagne

Detta receptet på lasagne är utan tomater. Men det är bara att blanda i lite tomater i köttfärsen om man vill det.

Lasagneplattor (jag använde ca 12 st denna gången)
1600 g köttfärs
1 gul lök
2 vitlökar
salt & peppar

Ostsåsen:
50 g smör
5 STORA msk vetemjöl
ca 1,5 liter mjölk
riven ost (ta vad du har hemma jag använde greve)
vitpeppar
salt

Hacka löken och bryn den i en panna, ha i köttfärsen och stek tills den fått färg. Pressa i två vitlökar, salta och peppra. Ha möjligtvis i lite soja. Ställ åt sidan.

Ostsåsen: Jag smälter smöret i en stor kastrull och har i mjölet och vispar ihop. Häll i mjölken lite i taget. Om det börjar klumpa sig så häll inte i mer mjölk utan vispa istället tills den har blivit slät igen och häll därefter på med mjölken i igen til lsåsen har blivit lagom tjock. Kom ihåg att låta den koka en stund för att slippa mjölsmaken. Om jag inte använder färdigriven ost så brukar jag hyvla osten och lägga i några skivor i taget. Smaka av, ha i mer ost, salt, peppar om det behövs.

Sätt på ugnen på 225°. Ta fram formen. Börja med ett tunt lager ostsås, sedan lasagneplattor, köttfärs, ostsås och lasagneplattor, sen börjar du om igen och varvar köttfärs, ostsås och lasagneplattor tills du har nått upp strax nedanför kanten av formen. Jag avslutar med lasagneplattor och lite ostsås över det. Sedan in i ugnen i 45 min. Du kan behöva lägga på folie efter halva tiden om den har fått mycket färg. Risken är att den blir bränd annars. Jag har ju gasugn så jag behövde inge folie, jag behöver 45 min för att den ens ska få färg. (nackdelen med gas är att det tar sådan tid att få färg på maten)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen