Chokladcupcakes med nutellatopping

100 g mörk choklad i bitar
200 g rumsvarmt smör
4 dl socker
4 ägg
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljpulver
Topping:
2 dl nötcreme, t ex Nutella
björnbär
Sätt ugnen på 200°. Smält chokladen i vattenbad. Vispa smör och socker pösigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna och vispa sedan snabbt ner dem och chokladen i smörblandningen.
Ställ tio muffinsformar i en muffinsplåt och fördela ut smeten. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter. Låt kallna.
Bred på nötkräm
och garnera med björnbär.
Här är orginalreceptet som jag följde något sånär. Jag kommer att ha mindre smet i mina muffinsformar och jag kommer har inne dem i ugnen längre. Jag hade inne mina i 25 minuter men jag tyckte min blev väldigt kladdiga. För kladdiga. Och de sjönkihop för mycket efteråt. Så lite mer tid i ugnen nästa gång. 30 min ska jag testa.
Jag delade även upp min smet i 12 muffinsformar. Men det blev för mycket smet i varje form ändå. Så mindre smet eller mer formar, är ett tips. Gör alltså inget om man äter upp lite smet medans man håller på... gött!


100 g mörk choklad i bitar
200 g rumsvarmt smör
4 dl socker
4 ägg
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljpulver

Topping:
2 dl nötcreme, t ex Nutella
björnbär

Sätt ugnen på 200°. Smält chokladen i vattenbad. Vispa smör och socker pösigt med elvisp.
Tillsätt äggen ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och vispa sedan snabbt ner dem och chokladen i smörblandningen.

Ställ tio muffinsformar i en muffinsplåt och fördela ut smeten. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter. Låt kallna. Bred på nötkräm och garnera med björnbär.



Mina muffinsformar kommer från Åhlens, 100 st för 50:-.


Smeten var helt underbar! Hade LÄTT kunnat trycka i mig mer av den...


Färdigt! Inte riktigt som jag tänkt mig men ändå... sjukt goda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen