Creme brûlée

När vi äter på restaurang så synar jag alltid dessertmenyn och hoppas på att dem har creme brulee. Det är min favorit dessert alla gånger. Nu tänkte jag faktiskt försöka mig på att göra det hemma själv. Så efter att ha letat runt lite så hittade jag ett recept som låter bra.

Beräknat för 6 portioner

1 vaniljstång
3 dl vispgrädde
2 dl standardmjölk
6 äggulor
1 dl + 2 msk strösocker

1. Sätt ugnen på 150º.
2. Halvera vaniljstången och skrapa ur fröna i en kastrull. Lägg i även stången och grädde och mjölk. Koka upp. Ta åt sidan, låt stå 5 min.
3. Vispa snabbt ihop äggulor och 1 dl strösocker, de ska bara blandas, vispa inte för länge. Sila mjölken och häll den i äggulorna. Blanda om.
4. Ställ 6 cocotteformar i en långpanna. Häll i smeten. Fyll på med kokande vatten upp till hälften på formarna. Grädda mitt i ugnen tills äggkrämen stannat, ca 40 min. (Jag har gasugn och hade inne mina i 30 minuter bara, och så använde jag lite mindre formar än vad man vanligtvis har tror jag. Jag har dem på bilden, 15 kronor/st kostade dem på Åhlens.)
5. Kyl formarna.
6. Strö 1 tsk socker över varje form och bränn av ytan med en liten gasolbrännare strax före servering.

Det är egentligen oerhört enkelt att göra creme brûlée själv, speciellt om man har en brännare. I annat fall måste man karamellisera sockret under grill i ugnen och det är inte så lätt: krämen blir ofta varm.
Tips: Det går bra att frysa in äggvitorna. De håller sig minst ett halvår i frysen. Eller gör en Pavlovatårta på äggvitorna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen