Fetaostlax

Nu äntligen har jag lyckats att fånga den här rätten på bild. Servera den med rotgrönsaker i ugnen. Mmmm... Trodde jag hade skrivit om den men inte då. Här är receptet:

4 port, 35-45 min, Favorit!

700 g laxfilé
150 g Fetaost
2 dl Creme Fraiche
1-1½ dl Blandade oliver (gröna/svarta)
1 vitlöksklyfta
Oregano

Mosa fetaosten och hacka oliverna fint. Blanda med creme fraichen. Krydda med oregano och pressa i vitlöken. Gillar du vitlök kan du ta två men smaka av. Röran ska inte bli för lös så ha inte i för mycket creme fraiche, då rinner den av laxen och hamnar överallt förutom på laxen. Smeta ut röran över fisken och in i ugnen på 200° i ca 20–30 min beroende på hur stor och tjock laxbiten är.

Jag brukar servera med ungsrostade rotfrukter. Men inte igår, orkade inte stå och skiva rotfrukter så det blev färdig fryst klyftpotatis. Men det funkade lika bra det. Sås behövs inte till. Laxen har ju röran och när man gör rotfrukter så blir dem väldigt saftiga i ugnen så sås behövs aldrig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen